loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 259 1393/11/05 نظرات (0)

می‌توانیم مد ایرانی داشته باشیم

 می‌توانیم مد ایرانی داشته باشیم

سحر سیدجعفر با اشاره به این که پوشش خانم‌ها در ایران اصولی و مناسب نیست، گفت: این امر باعث به هم‌ریختن کیفیت پوشش در جامعه شده است و نتیجه آن هم همین تضادهایی است که در خیابان قابل مشاهده است. 

این طراح لباس در گفتوگو با مدآنلاین افزود: باید فرهنگ‌سازی شود تا افراد با توجه به شخصیت اجتماعی و مشخصه‌های ظاهری خود آن لباسی را که برازنده‌شان است انتخاب کنند و صرفا نباید به آنچه مد توصیف می‌شود تکیه کرد و لباس پوشید. البته من فکر می‌کنم این به دلیل در دسترس نبودن تنوع در پوشش است.

وی طراحی لباس  در ایران را همراه با ضعف‌های ریز و درشت توصیف کرد و ادامه داد: هنوز فرآیند طراحی لباس در ایران ساماندهی و قانونمند نشده است و ما در این حوزه ضعف‌ها و مشکلاتی از قبیل حق کپی‌رایت، فقدان اطلاعات و کتاب و... داریم. اگر تولیدکنندگان داخلی با قراردادن طراحان در کنار خود آنها را حمایت می‌کردند، وضعیت خیلی فرق می‌کرد. 

به گفته وی ضعف در فرهنگ مد در کشور باعث می‌شود ما مقوله‌ای به نام مدسازی نداشته باشیم. مد در واقع نگرشی تاثیر گرفته از جریانات فرهنگی و اجتماعی در یک ملت است، اما در ایران مد یک موضوع فراگیر است که نحوه شکل‌گیری آن ارتباط مستقیمی با امکانات موجود دارد.

می‌توانیم مد ایرانی داشته باشیم

سیدجعفر تصریح کرد: امروزه باید مد در حوزه طراحی لباس را پارچه‌هایی که پارچه فروش به خریدار خود معرفی می‌کند، تعریف کرد. این خود باعث نابودی و سرکوب انگیزه و خلاقیت یک طراح می‌شود. ما در کشور مدی را که معرف خودمان باشد، نداریم تا از آن پیروی کنیم، بنابراین نه می‌توانیم مد کشورهای اروپایی را دنبال کنیم و نه توانسته‌ایم مقوله مد را برای کشور خود فرهنگ‌سازی کنیم. 

وی گفت:اگر افراد حرفه‌ای بر راس کار قرار گیرند و از طراحان نوپا حمایت کنند و همینطور حوزه مد و لباس و تولیدکنندگان امکاناتی در اختیار طراحان قرار دهند که یک  طراح به جای دغدغه اجرای طرح‌ها و فروش آنها بتواند زمان‌اش را صرف طراحی کند، ما خواهیم توانست مد ایرانی را به جهان معرفی کنیم.

این طراح جوان که نخستین مجموعه از برند «شاهدخت پارسی» با نام «کاساندا» را در نمایش زنده هفته مد فصل به نمایش درآورد، گفت: نام این مجموعه برگرفته از نام همسر کورش کبیر است، مجموعه «کاساندا» الهامی از تاریخ  ایران است؛ تا جایی که نقوش کتیبه‌ها نیز در طراحی‌های من شبیه‌سازی و بر روی مانتوها نقش بسته‌اند. در این مجموعه مانتوها، با الهام از تعادل بین شب و روز و با رنگ‌های مشکی، طلایی – مشکی و سفید طراحی و تولید شده‌اند.

می‌توانیم مد ایرانی داشته باشیم

وی با تاکید بر این که سعی داریم پوشاک‌مان ارزش‌های معنوی، تاریخی و ایرانی- اسلامی را در خود داشته باشد، گفت: طراحی و دوخت مانتوهای‌مان با پارچه‌های دستبافت ایرانی و با الهام از فرهنگ پوشش زنان ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی است. البته در بعضی از مانتوها، طرح‌های مدرن امروزی را هم با یک نقش قدیمی و یا یک پارچه قدیمی ترکیب کرده‌ایم. 

به گفته وی این مجموعه مانتوها از پارچه‌های دستبافت شهرهای کاشان، اصفهان و یزد مانند شعربافی، کاربافی، ترمه و... درست شده است. همچنین سرمه‌دوزی، سنگ‌دوزی، مرواریددوزی، نقاشی قدیمی، خطاطی حروف و الهام از نشانه‌های موجود در کتیبه‌های تاریخی ایران تزییناتی هستند که روی مانتو، لباس، شال و شلوار نقش می‌بندد.

می‌توانیم مد ایرانی داشته باشیم

وی با اشاره به قیمت بالای تولیدات خود از تولید و فروش محدود مانتوها خبر داد و گفت:از آنجا که طرح‌ها با پارچه دستبافت ایرانی تهیه شده است، کیفیت بالای دوخت و همچنین زمان‌بر بودن فرآیند تولید به دلیل نقاشی و تزیینات خاص روی لباس‌ها که همگی کار دست است، تنها عده کمی از خانم‌ها قادر به خرید آنها هستند. بنابراین از هر طرح تنها در دو یا سه سایز دوخته می‌شود.

سیدجعفر گفت: در ابتدای فعالیتم خیلی سخت بود تا پارچه‌های دستبافت مورد نظرم را پیدا کنم، اما اکنون توسط موسسه‌ای که کارگاه‌های پارچه‌بافی قدیمی را احیاء می‌کند، روند تولید مانتوهای‌مان تسریع شده است. من نیز سعی می‌کنم از برش‌های عمودی در لباس و یا مانتو به گونه‌ای استفاده کنم تا افراد لاغر و کشیده نشان داده شوند.

سیدجعفر درباره انتخاب نام «شاهدخت پارسی» گفت: این نام شامل دو بخش است. کلمه شاهدخت یاد آور اصالت و نجابت یک زن پارسی است که تاثیری از دوره‌های مختلف تاریخی دارد. این واقعیت را هم می‌رساند که زنان ایرانی در ادوار مختلف تاریخ از همان ابتدا دارای پوشش و حجاب بوده‌اند. آنچه ما در تصاویر و کتیبه‌های تاریخی به جا مانده از سده‌های مختلف می‌بینیم، بانوی ایرانی در هیچ یک از آنها به صورت برهنه نمود ندارد. کلمه پارسی نیز نام ایران کهن و سیطره حکومتی پارس  که بر سرزمین‌های پیرامون خود داشت را نشان می‌دهد.

می‌توانیم مد ایرانی داشته باشیم

وی در مورد فعالیت‌ها و حضور خود در جشنواره‌های بین‌اللملی مد و لباس فجر گفت: در جشنواره‌های مد و لباس فجر نیز حضور داشتم و در سال‌های 90 و 91 جزو طراحان برگزیده بوده‌ام و تاکنون50 نشان شیما و 4 نشان مالکیت* به دست آورده‌ام. همچنین طرح‌های من در کشور امارات هم ارایه می‌شود و با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است.  

****

*نشان مالکیت عنوانی است که بنیاد ملی مد و لباس به طرح‌هایی که قبلا اجرا نشده و خلاقیت داشته باشند، می‌دهد. بارکد شیما نیز به معنی شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی است که بنیاد ملی لباس به طرح‌هایی که شرایط یک پوشش اسلامی را رعایت کرده باشند، اعطا می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت