loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 1519 1392/10/05 نظرات (0)

ماساژ صورت و درمان جوش صورت

http://up.golimode.ir/up/golimode/Pictures/LITEMODE_IR/lite_mode/ir_12/LITEMODE.IR_4309369.jpg

 

 

ماساژ صورت و درمان جوش صورت

 

این ‌روزها بسیاری از آرایشگاه‌‌ها و استخرهای زنانه، خدمات ماساژ صورت را انجام می‌‌دهند و ادعا می‌‌کنند که این ماساژها در سلامت و زیبایی پوست صورت نقش دارند.ولی آیا واقعا این ادعاها ریشه علمی‌دارد؟

 


 

قدیمی‌ترها به ماساژ صورت بیشتر اعتقاد داشتند تا امروزی ‌ها. این طور نیست؟

ماساژ صورت و بدن در تمام فرهنگ‌‌ها و جوامع از قدیم ‌الایام شایع بوده و حتی در برخی تمدن ‌های قدیمی‌مراکز خاصی برای این کار وجود داشته است؛ مثلا یکی از قدیمی‌‌ترین نوشته‌‌ها راجع به ماساژ درمانی در کشور چین به دست آمده که مربوط به سه قرن پیش از میلاد است. علاوه بر این در کشورهای یونان، ایران، ژاپن و هند نیز این روش قدمت زیادی دارد.

این کار امروزه نیز طرفدارانی در تمام دنیا دارد که جهت کاهش روند پیری و ایجاد شادابی پوست، کاهش استرس و کاهش انقباضات عضلانی پوست انجام می‌شود و بیشتر افراد به ماساژ صورت علاقه‌ مند هستند. این حالت به ویژه در اروپا بسیار شایع است، ولی در کشورهای شرقی ماساژ صورت عموما بخشی از ماساژ بدن بوده و یک روش درمانی محسوب می‌‌شود.

 


 

ماساژ روی سلامت پوست هم تاثیر دارد؟

بهبود جریان خون و لنف پوست، با هدف بهبود قوام پوست و کشش عضلانی صورت، ریلکس شدن عضلات صورت و اطراف چشم، از بین رفتن سردرد، کاهش استرس و نگرانی از اهداف ماساژ صورت است.

 

این مسایل در صورت ماساژ صحیح و علمی قابل دستیابی بوده و مورد قبول مکاتب مختلف هستند. لیکن در برخی از مکاتب شرقی علاوه بر مسایل فوق، تحریک نقاط خاصی از صورت نیز مطرح است که گفته می‌‌شود این نقاط دارای کارایی‌‌های خاصی در تنظیم عملکرد خود صورت و نیز برخی از اعضای دور دست بدن می‌ باشند.

 

همان ‌طور که می‌ دانید این نقاط در طب سوزنی چین باستان و یا در بعضی از متدهای عملی یوگا نیز مطرح می‌‌باشد و تحریک این نقاط با هدف تحریک و جاری شدن انرژی حیاتی بدن صورت می‌‌گیرد. البته با علوم امروزی، تفسیر و پذیرش وجود چنین نقاطی، چندان قابل پذیرش نمی‌‌باشد، ولی همچنان به عنوان یک روش درمانی تکمیلی در بسیاری از کشورها انجام می‌ گیرد.


 

ماساژ صحیح صورت باید چگونه باشد و چه نکاتی قبل از آن رعایت شود؟

ماساژ صورت به شکل دایره‌‌های کوچکی معمولا از قسمت‌‌های میانی صورت شروع شده و با نظم خاصی به طرفین صورت و گردن امتداد می‌ یابد و در همان حال نقاط خاصی از پوست که در بالا به آن‌ها اشاره شد، تحت فشار و تحریک موضعی قرار می‌‌گیرند.

 

از شایع‌ ترین این نقاط می‌‌توان نقاطی در ریشه ‌بینی، دو طرف گوشه‌های دهان، جلوی گوش، گوشه‌‌های داخلی چشم، روی گیجگاه و نقطه ‌ای بین لب فوقانی و چانه را نام برد.

توجه کنید که ماساژ باید به صورت حرکت آهسته و نقطه به نقطه انگشتان انجام گرفته و این حرکت باید کاملا ملایم و بدون فشار بوده و در ضمن نباید باعث کشیده شدن پوست شود. جهت حرکت دست باید به صورت دایره‌ای کوچک به سمت بالا بوده و عضلات صورت نباید به طرف پایین کشیده یا فشرده شوند.

 


 

قبل از انجام ماساژ چه نکاتی باید رعایت شود؟

قبل از انجام ماساژ، شستشوی دست فرد ماساژدهنده با آب و صابون ضروری است. اگر فرد لنز چشمی‌دارد باید در آورده شود. مصرف کرم یا روغن ماساژ نیز الزامی‌است.

 

 

ماساژ در چه مواردی ممنوع است؟

اگر پوست صورت شما دارای زخم باز یا بریدگی، آکنه شدید یا کورک یا هر نوع عفونت پوستی دیگر، التهاب یا اگزمای شدید است، و یا چنان چه اسکار جوشگاه جدیدی در صورت شما ایجاد شده و یا در حال شکل ‌گیری است، نباید سراغ ماساژ بروید.

در این موارد بهتر است قبل از ماساژ پوست صورت، با پزشک مشورت کنید.

 

 


 

برای آکنه هم ماساژ ممنوع است؟

نه، در مورد بیماری آکنه و روزاسه روش ماساژ خاصی وجود دارد که از مرکز صورت شروع شده و با حرکت ملایم جادویی به سمت اطراف و به طرف گردن کشیده می‌ شود که باعث بهتر شدن حرکت لنفی صورت شده و ادم و قرمزی شدید را که همواره در این بیماران وجود دارد، کاهش می‌‌دهد.

 

از این روش به عنوان درمان مکمل بیماری روزاسه می‌‌توان استفاده کرد، ولی در کل توصیه اصلی این است که در صورت وجود سایر بیماری ‌های پوستی در صورت، این کار را انجام نگیرد و هر نوع ماساژ پوستی توسط فرد تعلیم دیده و بدون عجله و کشش خاصی صورت پذیرد.

 

 

چند سوال و جواب در مورد ماساژ صورت:

سوال: خانم دکتر، در کشورهای اروپایی و آمریکایی ماساژهای زیبایی صورت خیلی طرفدار دارد، چرا؟

نوع غربی ماساژ صورت به عنوان یک درمان زیبایی یک نوآوری جدید در قرن بیستم است و به خصوص در اروپا خیلی طرفدار پیدا کرده است. بسیاری از ماساژ درمان‌های معروف اروپایی در آمریکا نیز مشغول کار و تعلیم می‌شوند.این شکل از ماساژ صورت بیشتر جنبه زیبایی دارد تا درمانی. فواید احتمالی ماساژ صورت به روش غربی‌ها این‌ها است: بهبود وضعیت پوست صورت و قدرت عضلات صورت، استراحت کردن و ریلکس شدن عضلات صورت و چشم، بهبود سردرد‌های تنشی و دردهای صورت، تخفیف استرس و اضطراب و ریلکس شدن کلی بدن از نظر فیزیکی و روانی.

 

 


 

سوال: در مشرق زمین هم ماساژ رایج است، این ماساژ‌ها چه فرقی با انواع غربی آنها دارد؟

فواید احتمالی ماساژ صورت به روش شرقی شامل این موارد است: تحریک نقاط خاص روی صورت، رهایی از فشار چشم‌ها، اصلاح عملکرد کبد و کیسه صفرا، تخفیف اختلالات عصبی، تخفیف احتباس آب پیش از قاعدگی و رها کردن گرفتگی بدن.


 

سوال: آیا می‌توان صورت همه افراد را ماساژ داد؟

خیر. در مواردی ماساژ صورت را نمی‌توان انجام داد. مثلا در بیمارانی که لنز تماسی به چشم دارند (باید لنزهایشان را در آورند)، اگر روی صورت زخم باز، جوش یا بریدگی وجود داشته باشد، پوست ملتهب یا دچار خون مردگی، بافت جوشگاهی اخیر وجود داشته باشد و بیماری که مبتلا به آکنه، پسویازیس یا اگزما روی صورت است. ماساژ صورت می‌تواند این مشکلات را تشدید کند. امروزه ماساژ صورت به سبک غربی به عنوان یک اقدام زیبایی، طرفداران زیادی بین خانم‌ها و بعضی آقایان پیدا کرده است و به این روش سعی می‌کنند وضعیت پوستشان را بهتر کنند یا حداقل آن را بهتر احساس کنند.

 

 

سوال: اخم کردن هنگام انجام کارهای روزانه هم می‌تواند زیبایی پوست را تهدید کند؟

به هر حال باید کاری کرد. بعضی چین‌ها ناشی از حرکات مکرر و انقباضات دایم عضلات صورت است که گاهی این حرکات از روی عادت هنگام مطالعه یا تماشا کردن تلویزیون صورت می‌پذیرند و گاهی در اثر واکنش بیش از حد افراد به نور آفتاب برای مثال حین رانندگی رخ می‌دهند. اگر خوب به پیشانی خود نگاه کنید خطوط عمودی و افقی متعددی را پیدا می‌کنید که ناشی از انقباضات عضلات پیشانی و بین ابروها به مرور زمان و در اثر تکرار انقباضات عضلانی به پوست مانند پارچه ای که مرتب در حال اتو کردن است، چین بر می‌دارد و چروک‌های پیشانی و خط اخم دایمی‌ خواهند شد.

 


 

 

سوال: روش‌های جایگزین ماساژ صورت برای داشتن پوستی زیبا چیست؟

امروزه روش‌های گوناگونی برای بهبود وضعیت پوست و رفع چین و چروک‌ها وجود دارد. روش‌های کاملا علمی‌ شامل استفاده از داروهای فلج‌کننده عضلات و استفاده از مواد پرکننده مانند چربی خود فرد یا ژل‌های کاملا استاندارد و لیزرهای متعدد است که بعضی از آنها با کمترین عوارض بهترین آثار جوان کنندگی را می‌توانند برای فرد به ارمغان بیاورند، اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که بیماران برای انجام اقدامات درمانی زیبایی باید به متخصصان پوست و مو و در مواردی که نیاز به جراحی برای مثال لیفتینگ صورت یا برداشتن پوست پلک باشد به متخصصان جراحی پلاستیک مراجعه نمایند.

 

متاسفانه در کشور ما پزشکان عمومی‌‌با عناوین پوست، مو و زیبایی و کلماتی مانند ویژه پوست و مو اقدام به انجام لیزر درمانی یا تزریقات بوتاکس یا ژل می‌نمایند که در بعضی موارد موجب ایجاد عوارض برگشت ناپذیری در افراد می‌شود. این تزریقات و همچنین لیزر درمانی باید به وسیله متخصصان پوست انجام شود تادر صورت بروز هرگونه مشکل و عارضه پزشک آگاهی و احاطه کامل علمی‌‌و عملی برای رفع آن داشته باشد.

 


 

سوال: بلاخره تکلیف ما چیست؟ آیا ماساژ درمانی در جوان کردن پوست موثر است یا نه؟

بهتر است به این فایده اشاره کنیم که اگر فردی هیچ بیماری پوستی در صورت خود نداشته باشد، ماساژ درمانی با بهبود جریان خون و جریان لنف و مهم‌تر از آن با ایجاد آرامش در عضلات صورت و روان فرد می‌تواند به عنوان یک اقدام مکمل در کنار توصیه‌های پزشکان متخصص، کارایی داشته باشد ولی نباید فرد انتظار معجزه از آن داشته باشد.

 

منبع : تک رژ

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت