loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 183 1397/09/22 نظرات (0)

علل ایجاد خارش ریش در آقایان و راههای درمان این معضل

خارش ریش, مشکل خارش ریش در آقایان, علت خارش ریش ,درمان موثر برای خارش ریش, پیشگیری از خارش ریش مردان,

مشکل خارش ریش در آقایان

خارش ریش می تواند برای افراد ناراحت کننده و ازاردهنده باشد. این شرایط ممکن است در هر زمانی رخ دهد. احساس خارش در این ناحیه از خفیف تا شدید متغیر است. خارش ریش ممکن است خود به خود برطرف شود یا اینکه نیازمند درمان های دارویی باشد.


در حالی که بهداشت شخصی ضعیف یک عامل موثر برای خارش ریش است شستشوی بیش از حد و مراقبت از مو می تواند به همان اندازه مشکل ساز باشد. صابون ها، شامپوها و حتی محصولات مراقبت از مو ممکن است به عنوان حساسیت دهنده و گاهی حساسیت های آلرژیک عمل کنند و در نتیجه باعث تحریک پوست و خارش شود که ممکن است در اثر درماتیت تماس ایجاد شود. به طور مشابه، آراستن زیاد ممکن است به پوست ضربه ای وارد کند و در نتیجه منجر به خارش شود. رنگ مو به طور خاص می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.


خارش ریش بسیار شایع و رایج است به خصوص اگر فرد برای اولین بار با رویش ریش مواجه شود. تمیز نگه داشتن این بخش و اجازه دادن برای رشد کامل موها، می تواند از خارش موجود کم کند. اگر خارش به خاطر عفونت یا مشکلات زمینه ای ایجاد شده باشد، تشخیص شرایط و دنبال کردن درمان های موجود می تواند از اسیب بیشتر به پوست و فولیکول مو جلوگیری کند.


خاراندن ریش به دلیل خارش می تواند خارش را بدتر کند. خراش باعث ایجاد ضربه به پوست می شود به خصوص با خارش شدید. این تروما می تواند مستقیما منجر به خارش شود اما همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت های باکتری و قارچی زیر پوست را افزایش دهد. این عفونت ها به نوبه خود می تواند منجر به سوزش شود که سبب خراش بیشتر می شود.


خارش ریش می‎تواند نامطبوع و ناراحت کننده باشد. این خارش در هر زمانی ممکن است ایجاد شود، چه ریش در مراحل اولیۀ رشد قرار داشته و چه زمانی که بلند شده باشد. احساس خارش طیفی از خفیف تا شدید را شامل می‎شود - ممکن است بتوان آن را نادیده گرفت و به حال خود رها کرد تا تخفیف پیدا کند یا ممکن است خارش مزبور چنان آزار دهنده شود که نیاز به مداخلۀ درمانی پیدا کند.


خارش ریش, مشکل خارش ریش در آقایان, علت خارش ریش ,درمان موثر برای خارش ریش, پیشگیری از خارش ریش مردان,

علت خارش ریش

برخی از علل ایجادکننده خارش ریش خفیف هستند. این در حالیست که برخی از آن ها ممکن است شدید باشند و به درمان نیاز داشته باشند. شایع ترین علل خارش ریش در برگیرنده موارد زیر است:


رشد موهای صورت:
بسته به روشی که مو و فولیکول های صورت در آن رشد می کنند، این فرایند می تواند باعث ایجاد خارش در فرد شود. زمانی که فرد صورت خود را اصلاح می کند، لبه های تیز مو داخل فولیکول باقی می ماند. با رشد مو، این لبه های تیز می توانند باعث ایجاد خراش فولیکول ها شوند و خارشی ایجاد نمایند. اگر فردی که به طور مرتب ریش خود را اصلاح می کند با رویش مو مواجه شود، این موضوع باعث تحریک فولیکول ها می گردد و در نهایت خارش و ناراحتی را ایجاد می کند.


پوست خشک:
افراد به دلایل مختلف با خشکی پوست دست و پنجه نرم می کنند. این موضوع ممکن است واکنشی به شرایط زیر باشد:

  • صابون و محصولات مراقبت از پوست
  • آبی که بسیار داغ است
  • تغییر در آب و هوا
  • کمبود تولید روغن در پوست

شرایطی به نام ایکتیوز باعث می شود پوست ضخیم گردد و شروع به پوسته پوسته شدن نماید. ۲۰ نوع مختلف از این شرایط شناسایی شده است.


برخی از افراد به خاطر وجود ژن های معیوبی که از والدین خود به ارث برده اند با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند. استفاده از امولوسیون ها برای مرطوب کردن پوست و برس زدن مو می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. پسوریازیس و اگزما شرایط دیگری است که باعث خشکی شدید پوست می شود و می تواند به خارش ریش منجر گردد.


موهای درون روییده:

مویی که اصلاح می شود یا کوتاه می گردد ممکن است به سمت داخل رشد کند و به سمت فولیکول باز گردد. به این شرایط موهای درون روییده می گویند. این موضوع باعث ایجاد تحریک و التهاب می شود. موهای درون روییده معمولا به صورت برآمدگی های قرمز رنگی ظاهر می شوند که می تواند خارش دار و دردناک باشد.


اگزمای سبورئیک:
این نوع اگزما با عنوان درماتیت سبورئیک نیز شناخته می شوند. این شرایط می تواند پوست را قرمز و پوسته پوسته کند. در برخی از موارد پوسته های زرد و چربی مانندی ظاهر می شود. این بیماری زمانی که بر روی پوست سر ایجاد می شود با عنوان شوره سر در نظر گرفته می شود. چنین شرایطی می تواند بر روی صورت نیز دیده شود.

خارش ریش, مشکل خارش ریش در آقایان, علت خارش ریش ,درمان موثر برای خارش ریش, پیشگیری از خارش ریش مردان,

درمان موثر برای خارش ریش

از آنجایی که خارش ریش یک مشکل رایج در میان مردان است، روش های زیادی برای دست و پنجه نرم کردن با آن وجود دارد. برخی از روش ها تغییرات ساده در بهداشت و عادت های تمیز کردن صورت هستند. با اینحال اگر این خارش به خاطر مشکلات زمینه ای ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است از داروهای تجویزی یا آنتی بیوتیک ها استفاده نماید. در ادامه برخی از روش های رایج برای تسکین خارش را با هم مرور می کنیم.


تمیز نگه داشتن صورت:

شستشوی منظم و مرتب ریش و صورت می تواند از تجمع آلودگی ها و باکتری ها در آن جلوگیری کند. اینکار شما را مطمئن می سازد که پوست چرب نخواهد بود. ریش و صورت خود را هر روز با آب گرم و شوینده مناسب، شستشو دهید.


دوش گرفتن و حمام رفتن مکرر:

هر روز یا یک روز در میان دوش بگیرید. از آبی که بسیار داغ است استفاده نکنید و زیاد زیر دوش نمانید.


نرم کردن ریش:

نرم کردن موهای ریش باعث می شود این بخش نرمی خود را حفظ کند و کمتر مستعد تحریک و خارش پوست شود. اعمال روغن جوجوبا یا آرگان می تواند به نرمی موهای این ناحیه از صورت کمک کند.


استفاده از دارو:

اگر دلیل خارش در ریش به خاطر مشکلات پوستی زمینه ای باشد، پزشک می تواند دارویی را برای برطرف کردن این مشکل تجویز نماید.داروهای رایجی که برای این شرایط استفاده می شود در برگیرنده موارد زیر است:

  • پماد یا کرم هایی که حاوی اسید لاکتیک و اوره هستند. این موضوع به درمان پوست خشک کمک می کند
  • موپیروسین برای مبارزه برای عفونت های باکتریایی
  • کرم های ضد قارچی برای درمان بیماری های قارچی
  • اگر دلیل بیماری غیرعفونی باشد از کرم های حاوی کورتیکواستروئید استفاده می شود.
  • هیدروکورتیزون، کلوبتازول، desonide را می توان برای درمان اگزمای سبورئیک در صورتی که التهاب غیر عفونی باشد مورد استفاده قرار داد
  • کتوکونازول زمانی استفاده می شود که دلیل ایجاد اگزمای سبورئیک عفونت قارچی باشد.
  • گلیکولیک اسید
  • درمان ضد قارچی موضعی برای درمان موارد خفیف کچلی ریش


جراحی ها و فرایندها:

ممکن است خارش ریش به یک بیماری مزمن تبدیل شود و با عود عفونت و التهاب همراه گردد. در این شرایط پزشک می تواند از لیزر برای حذف موها استفاده نماید. علاوه بر این، پزشک ممکن است فرایندی را توصیه نماید که در برگیرنده ایجاد برش برای تخلیه دمل و دمل بزرگ است. دمل های بزرگ که به عنوان آبسه پوستی نیز شناخته می شوند، مجموعه ای از دمل ها هستند که می توانند باعث ایجاد عفونت یا بدتر شدن آن گردند. نوردرمانی یکی دیگر از گزینه های درمانی موجود است. این موضوع می تواند در مبارزه با عفونت و التهاب فولیکول های مو موثر باشد.

خارش ریش, مشکل خارش ریش در آقایان, علت خارش ریش ,درمان موثر برای خارش ریش, پیشگیری از خارش ریش مردان,

پیشگیری از خارش ریش با رعایت نظافت

آن را پیرایش کنید
شما اجازه داده‌ اید که ریش‌ تان وحشیانه رشد کند و حال متعجب هستید که چرا می‌ خارد؟ بی‌ خیال مرد! به محض اینکه اجازه دادید ریش‌ تان به طول دلخواه و مورد نظر تان برسد، وقت آن رسیده است که با جدّیت به دنبال پیرایش آن با یک مبنای مناسب باشید. مثل سایر محصولات مربوط به ریش، ماشین‌های ریش‌ زنیِ بسیار خوبی هم وجود دارند که می‌ توانید «مناسب‌ ترین آنها برای خود» را انتخاب نمایید.


پیرایش را با کوتاه کردن ریش های «بلندتر از حد» شروع کنید که پیدا کردن آنها ساده‌ تر است، زیرا بیرون می‌ زنند. این کار علاوه بر فواید دیگری که دارد، باعث می‌ شود که ظاهر ریش شما بهبود پیدا کند زیرا اکثر مو های ریش، در جهات مخالف و مختلف رشد می‌کنند و اگر سرِ آنها کوتاه نشود، نا مرتب و درهم و برهم به نظر می‌رسند.


تذکر: هر چقدر هم که شما در خصوص شستشو، نرم کردن و پیرایش ریش خود جدّیت به خرج بدهید، باز هم ممکن است که هنوز مشکلاتی باقی مانده باشد و باعث ناراحتی شما شود. مواظب باشید که موهای فرو رفته در پوست را پیدا کرده و در صورت لزوم، آنها را با استفاده از موچین از جا در بیاورید. موقعیت آنها را می‌توانید از روی ورم‌ های کوچک قرمز رنگی که روی پوست بر جای می‌گذارند، پیدا کنید. همچنین می‌توانید آنها را به واسطه خارش دائمی‌ شان پیدا کنید.


تذکر 2: پس از شستشو، نرم کردن، کوتاه کردن موهای بلند، و روغن زدن ریش‌ تان، با استفاده از یک ریش‌ تراش برقی یا تیغِ ریش‌ تراشی ایمن، ریش خود را خط بیاندازید (آنکادر کنید)، علی‌ الخصوص پس از رشد کامل آن. ریش‌ تراش‌های برقی و تیغ‌ های ریش‌ تراشی ایمن، دارای برش یکنواخت بوده و ملایم‌ تر هستند و شما بهتر خواهید توانست که بصورت اثر بخش‌ تری به رفع و رجوع موهای فرو رفته در پوست بپردازید.


ریش خودتان را برس بکشید

مزیت‌ های برس کشیدن، بیایید راه‌ های آن را بر شماریم. برس کشیدن منظم، به موهای شما ساختارِ یکنواخت و صافی خواهد بخشید. شکل زیبا و تمیزی به آن خواهد داد. آن را طوری بار خواهد آورد که در یک جهتِ یکسان رشد کند، و به نوبه خود، ریسک ناشی از ته‌ ریش و خارش را کاهش خواهد داد. اما قبل از برس کشیدن، موارد ذیل را مد نظر قرار دهید:

  • از آنجایی که موی صورت شما، بسیار زبرتر از موی سر شماست، لازم خواهد بود که برس کشیدن را به صورت متفاوت‌ تری انجام دهید.
  • استفاده از هر برس قدیمی، نتیجه خوبی نخواهد داد. به جای استفاده از برس دوست‌ دختر یا همسرتان، کمی پول برای یک «برس ریش» صرف کنید.
  • چرا برس ریش؟ زیرا به عنوان مثال، سیخک‌ های روی برسِ‌ ریشِ ساخته شده از موی گراز وحشی، دارای طول متفاوتی نسبت به برس‌های قدیمی هستند، و شما می‌توانید همه سطوح موهای خود را کنترل کرده و برس بهتری بزنید.
  • شما با افزایش کیفیت برس زدن خود، شانس ابتلاء به موخوره ناشی از «برس‌کاری بیش از حد» را کاهش می‌دهید.
  • بهره‌ گیری از برس ریش، کاری آسان و مثل آب خوردن است، ولی فکر نکنید که می‌تواند جای روغن ریش را بگیرد. روغن ریش تقریباً از همه آنها مهم‌ تر است.


بهترین موقع برای برس زدن ریش، پس از استحمام می‌باشد. اما نه اولین کار پس از استحمام! ابتدا همانگونه که قبلاً متذکر شدیم، ریش خود را با استفاده از یک حوله خشک نمایید. پس از خشک شدن (یا تقریباً خشک شدن)، کمی روغن ریش مرغوب به آن بمالید. پس از آن، و فقط پس از آن، ریش خود را برس بزنید.


صحیح غذا بخورید

تحقیقات فراوانی وجود دارند که بیانگر آن هستند که سلامت و بهداشت موهای صورت شما، با سلامت و بهداشت بدن شما تناسب مستقیم دارد. به عبارت دیگر، همان مواد غذایی که برای قلب و سایر اعضای حیاتی بدن‌ تان خوب هستند، برای مو و پوست شما هم خوب هستند. و همانگونه که می‌دانیم ریش سالم و بهداشتی، ریشی است که نمی‌ خارد.


  • در ابتدا، شما می‌توانید بیوتین مکمل رشد موی طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این کار به بهبود کیفیت و رشد مو کمک می‌کند. بیوتین حاوی ویتامین‌های B6، C و E است که برای مو مفید می‌باشند.
  • علی‌ الخصوص، ویتامین‌های C و E تولید سبوم (که یک روغن طبیعی است که موها را چرب و مرطوب می‌کند) توسط بدن را بهبود می‌ بخشد.
  • ویتامین A سلامت پوست را بهبود می‌ بخشد و پوست سالم‌ تر نیز رشدِ بهتر مو را موجب می‌شود.
  • ویتامین‌ های B با استفاده از پروتئین‌ های موجود در غذای شما، سلول‌ های پوستی جدید می‌سازند. مصرف کافی ویتامین‌ های B، همچنین میزان استرس را کاهش داده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌نماید؛ البته نه یک ترکیب بد.
  • اسید های چرب امگا 3، اسید های چرب «حیاتی» محسوب می‌گردند، بدین معنا که برای رشد طبیعی از جمله رشد طبیعی مو، حیاتی هستند. آنها از غشاء های سلولی محافظت می‌کنند که برای جلوگیری از خشک و شکننده شدن موهای ریش شما مفید هستند.


نکات مهم در رابطه با خارش ریش

اقدامات ساده زیادی وجود دارد که به کمک آن می توانید به تسکین خارش ریش و حتی جلوگیری از آن بپردازید. این اقدامات فقط در صورتی باید استفاده شوند که هیچ ضایعات پوستی مانند جوش، بثورات جلدی یا ریزش مو وجود نداشته باشد. ضمن این که بهتر از این اقدامات پس از مشاوره با یک متخصص پوست استفاده کنید. این اقدامات عبارتند از:


  • به طور منظم و ترجیحا روزانه منطقه ریش را بشویید. برای این کار بهتر است از یک صابون ملایم بدون عطر استفاده کنید.
  • ریش ها را به موقع اصلاح کنید. به خصوص اگر پوست چربی دارید و زیاد عرق می کنید. کوتاه نگه داشتن ریش ها نیز می تواند در کنترل میزان چربی پوست به شما کمک کند.
  • از نظافت بیش از حد ریش و استفاده از شامپو های قوی برای شستشوی ریش اجتناب کنید. ضمن این که رنگ مو نیز دارای مواد شیمیایی است و ممکن است آغاز گر یک واکنش آلرژیک باشد. به خصوص اگر حاوی ماده ای به نام پارا-فنیلین دی‌ آمین (PPD) باشد.
  • از خاراندن بیش از حد اجتناب کنید. چون خاراندن پوست، خارش را بدتر می کند. اگر خارش شدید دارید می توانید به جای استفاده از ناخن، برای از بین بردن خارش، منطقه را مالش دهید. همچنین ناخن ها را کوتاه و تمیز نگه دارید تا در صورت خاراندن ریش ها موجب ایجاد زخم و در پی آن عفونت نشوند.
  • هرگز اقدام به خارج کردن چرک و ترکاندن جوش نکنید. به خصوص اگر جوش در قسمت ریش باشد. این کار در ظاهر و در ابتدا ممکن است موجب شود که ضایعات بهتر شود اما در باطن موجب تشدید و یا عفونت می شود.
  • بعد از اصطلاح با تیغ، دستگاه ریش تراش خود را با الکل تمیز کنید. هرگز تیغ ریش تراش خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.


گردآوری شده در مجله اینترنتی لایت مد

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت