loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 319 1394/01/04 نظرات (0)

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

چرا باید از یک عینک آفتابی مناسب استفاده کنیم؟

اشعه ماورابنفش خورشید یا همان UV دارای سه طول موج UVA ، UVB ، UVC  می باشد که UVB  برای چشم انسان مضر است. اگر ما طولانی مدت در معرض این اشعه باشیم باعث ایجاد بیماری هایی مثل آب مروارید، سوزش چشم، تغییر در مرکز دید و در نهایت سرطان می شود. عینک ها باید حداقل 98% از UVB را جذب کنند، چرا که هنگام استفاده از عینک آفتابی مردمک چشم باز می شود و اگر این درصد از اشعه جذب نشود تمام اشعه های مضر به داخل چشم نفوذ می کنند. استفاده از عینک آفتابی به عنوان یک ضرورت برای حفظ سلامت چشم ها مطرح شده است، اگر عینک آفتابی مناسب استفاده کنید باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبکیه چشم می شود. استفاده از عینک های تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارد بلکه باعث بسیاری از عوارض چشمی و نارسایی های شبکیه می شوند.

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

  1.   افرادی که در حال اسکی یا حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتما از عینکی استفاده کنند که فقط 12-8 درصد نور را از خود عبور دهند.
  2.  عینک های رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل کردن طیف رنگ مضر هستند، البته برای افرادی که می خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند، توصیه می شود از عینک های قهوه ای استفاده کنند، چرا که این عینک ها نور آبی آسمان را کاهش و وضوح بینایی را افزایش می دهند، ولی این عینک ها برای مصارف روزانه توصیه نمی شوند.
  3.  اگر پشت فرمان می نشینید توصیه می شود که از عینک های آفتابی سبز رنگ استفاده نکنید چرا که تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می کنند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینکهای آفتابی در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه ای است.
  4.  شیشه های عینک باید مقاومت کافی داشته باشد، شیشه های ساخته شده از پلی کربنات از همه مقاوم تر است.
  5.  قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل داشته باشد.
  6.  یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه ی طرح دار تکان میدهیم نباید صفحه موجدار و تار و کج و معوج دیده شود.
  7.  اگر می خواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب هست یا نه ، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید ، اگر عینک شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید.
  8.   کودکانی که برای ساعت های طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند باید عینک مخصوص خودشان را بزنند.
  9.  عینک های دارای شیشه های رفلکس با پوشش آینه ای برای مصارف اسکی یا کوهنوردی مناسب هستند.

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

نحوه شناخت عینک استاندارد

در لنز عینک های ارزان  ماده ای به نام Triacetate است که فقط 40% اشعه UV را جذب می کند و برای چشم بسیار مضر هستند. بهترین راه شناخت عینک های استاندارد استفاده از دستگاه UV متر است که در اغلب عینک فروشی ها یافت میشود. بدون استفاده از این دستگاه تشخیص استاندارد بودن عینک آفتابی حتی برای چشم پزشکان هم مشکل خواهد بود. این دستگاه باید UV عینک را از 98% به بالا نشان دهد، همچنین گاهی علامت UV400 در کنار برخی عینک ها درج شده که نشان دهنده قابلیت حفاظت علیه UV می باشد.

عینک آفتابی مناسب باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1.  چشمان شما را در برابر اشعه ماورابنفش محافظت کند.
  2.  چشمان شما را در برابر نور شدید خورشید محافظت کند.
  3.  چشم های شما را در برابر نورهای زننده و خیره کننده محافظت کند.
  4.  وضوح و کنتراست را بهبود بخشد.

یک عینک ارزان و بی کیفیت معمولا مزایای فوق را در اختیار شما قرار نمی دهد، بلکه تنها از شدت نور می کاهد و اشعه ماورابنفش را حذف نمی کند، از این رو عنبیه چشمان شما به واسطه کاهش شدت نور منبسط شده و بازتر می شود و اجازه می دهد اشعه ماورابنفش بیشتری به آنها برسد که سبب آسیب به شبکیه چشم و در پی آن ابتلا به آب مروارید و حتی سرطان می گردد، بنابراین حتما از عینک های آفتابی دارای حداقل حفاظت UV400 با مارک های معتبر استفاده کنید.  

5. مطمئن شوید که عینک به طور کامل صورت شما را پوشانده است ( از زیر ابروها تا نزدیک گونه ها) ، باید اطراف سرتان را نبینید، وزن عینک باید بین گوش ها و بینی تقسیم شود و مژگان نباید به قاب و لنز برخورد کنند.

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

آیا در زمستان هم به عینک آفتابی احتیاج داریم؟

 استفاده از عینک آفتابی در زمستان، بخصوص در برف توصیه می شود. از آنجا که برف بازتاب 80 درصد از UV را دارد و زمین و آب فقط 10 درصد از UV  را منعکس  می کنند، اهمیت استفاده از عینک آفتابی در زمستان کمتر از تابستان نیست.

چه مواقعی حتما باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه کرده است هر زمان از روز که شما بیرون از منزل هستید حتما باید از عینک آفتابی استفاده کنید بخصوص هنگامی که:

  1.  تابستان که انعکاس  UV سه برابر زمستان است.
  2.  در ساحل و نزدیک دریا
  3.  در ارتفاعات
  4.  وقتی از شرکت کنندگان در مسابقات برفی هستید.
  5.  اگر شما بیماری چشمی دارید یا عمل های جراحی چشمی داشته اید یا از داروهای چشمی استفاده می کنید باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

هماهنگی مدل عینک و چهره افراد

اهمیت هماهنگی مدل عینک  نسبت به چهره افراد را نباید فراموش کرد. البته در مورد این هماهنگی یک استاندارد جهانی که جوابگوی همه فرهنگ های دنیا باشد مشاهده نمی شود، در نتیجه انتخاب مدل عینک بیشتر سلیقه ای است. ولی در موارد خاص جنبه عمومیت بیشتری پیدا میکند، مثلا کسانی که چشم هایشان نسبت به کل پهنای صورتشان نزدیک به هم می باشد در صورت تمایل می توانند از عینک هایی استفاده کنند که دارای پل یا دماغه ای روشن تر از قسمت های دیگر عینک باشد یا برعکس. با این انتخاب ها میتوان نزدیکی و یا فراخی بیش از حد چشم ها را حتی الامکان متعادل نمود. در کل یک برابری خوب بین شکل صورت شما و شکل قاب عینک باید وجود داشته باشد، مثلا اگر شما صورت گردی دارید بیشتر قاب های زاویه دار به کار می آید و اگر صورت شما حالت مربعی بیشتری دارد یک فریم با گردی ملایم خوب به نظر می رسد.

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ لنز

  1.  قهوه ای / خاکستری/سبز : خاکستری و سبز رنگ های طبیعی هستند به این معنی که آن ها می توانند روشنایی زیاد را تحمل کنند ولی به رنگ ها آسیبی نزنند. شیشه های تاریک این عینک ها می توانند نور متوسط تا خیلی روشن را بدون آسیب زدن به چشم منتقل کنند.
  2.  زرد/ طلایی: محافظت کمتری در برابر روشنایی زیاد از چشم دارند، برای اسکی و هر گونه ورزش در برف مناسب می باشند چون آنها عمق را به خوبی تشخیص می دهند.
  3. صورتی/قرمز روشن: این لنزها دنیایی واقعا روشن تر را به ما نشان میدهند و برای اسکی و ورزش های برفی مناسب هستند. همچنین آنها  برای گشت در جنگل بسیار مناسب می باشند.
  4. لنزهای آینه ای و براق: این لنزها برق زدن اجسام را کاهش می دهند و اشیا را تیره تر از آنچه که هستند نشان میدهند.
  5. لنزهای پلاریزه: این لنزها بهترین ابزار برای لذت بردن از ورزش های آبی هستند.

لنزها از چه موادی تشکیل شده اند؟

  1.  شیشه( glass   ): این مدل دارای وضوح چشمی بالا است و مقاومت زیادی در برابر خراش دارد ولی سنگین ترین و گران ترین لنز میباشد.
  2.  NXT polyurethane: بسیار گران است ولی بهترین مقاومت در برابر فشار، وضوح چشمی خوب و قابلیت انعطاف و سبکی از محاسن این جنس از لنز میباشد.
  3.  Polycarbonate  :از مزایای آن مقاومت عالی در برابر فشار ، وضوح چشمی خیلی خوب، به صرفه از نظر اقتصادی، وزن و حجم کم و از معایب آن مقاومت کم در برابر خراش ، وضوح چشمی کمتر از شیشه میتوان نام برد.
  4.    Acrylic : این لنز نسبت به بقیه ارزان تر بوده ولی وضوح چشمی کمتری دارد.

مواد تشکیل دهنده قاب ( فریم عینک )

انتخاب یک قاب خوب حتی از لنز هم مهم تر است چون نیاز به راحتی ، سبکی و امنیت همواره در عینک آفتابی حس می شود.

  1.   فلز: به راحتی در روی صورت شما قرار می گیرد و بینایی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد ولی        نسبت به بقیه قابها گران بوده و ممکن است در شرایط گرما ، گرم شده و صورت شما را آزار دهد.
  2.  نایلون: ارزان و سبک است ولی روی صورت کاملا  قابل تشخیص  نمیباشد.
  3.  Acetate-Zyl : قابی که بعنوان ساخت دست شناخته شده و رنگ های زیادی از آن موجود است ولی به درد فعالیت های ورزشی شدید نمی خورد.

چگونه یک عینک آفتابی مناسب فصل انتخاب کنیم؟

چگونه عینک آفتابی خود را تمیز کنیم؟

از یک پارچه نرم استفاده کنید، هیچ گاه از دستمال کاغذی برای تمیز کردن عینک استفاده نکنید، چون زبر هستند و برای تمیز کردن سطح صاف عینک مناسب نیستند. لنزها را با اسپری مخصوص و یا حتی کمی آب مرطوب کرده و بعد پاک کنید چون در غیر اینصورت در اثر اصطکاک خراش ایجاد میشود.

 


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت